Mangga Ads

Wednesday, August 13, 2008

Sejarah Salsilah Keluarga Mat Akid

Sejarah Ringkas Keluarga Mat Akid

Mat Akid adalah seorang yang tersohor juga di Bunut Payong dan rumah dia adalah bersebelahan dengan rumah keluarga Eddy Osmera pelakun daripada Kelantan yang terkenal dengan watak pahlawan melayu , kaum kerabat mereka lah tu. Salah seorang anak dia namanya Siti Binti Mat Akid. Siti ni pula kahwin dengan Wan Yusoff / Wan Jusoh orang Kg. Parit, Limbat Pasir Tumbuh ( nama glamor Pak Soh Kuda, zaman 50an/60an dia jah pelihara kuda disitu). Mereka dapat 3 orang anak seorang lelaki dan dua anak perempuan. Anak lelaki adalah anak kedua namanya Wan Ibrahim Bin Wan Yusof /Wan Jusoh dan anak sulong namanya Wan Halimah dan anak bongsu namanya Wan Zaharah.

Wan Ibrahim kahwin dengan Zainab Binti Salleh ( asal Pasir Tumbuh ) dan dapat 9 orang anak.

Anak-anak mereka

Saupi , Ausaini ( blogger) , Sani , Sayuti , Suliani , Mohd Saeizi , Mohd Sarmizi , Mohd Adni dan Siti Rohaiza.

Wan Zaharah kahwin Dengan Wan Mohammad ( asal Pasir Tumbuh) dan dapat 11 orang anak.

Wan Azizah, Wan Zainab, Wan Bakri, Wan Rohani, Wan Rohimah, Wan Aziz, Wan Johari, Wan Ismail, Wan Rohana,Wan Moktar dan Wan Nor.

Wan Halimah kahwin dengan Abu Bakar ( asal Bachok ) dapat 3 orang anak.

Othman ( meninggal ) Fauziah dan Fazlani. ( dua-dua tinggal di Kula Lumpur .)


Semua anak-anak Siti Binti Mat Akid sudah meninggal dunia dan tinggal cucu-cucu,cicit-cicit dan ciut di dunia ini. Oleh itu dengan adanya blog ini kaum keluarganya jauh dan dekat dapat berkenalan dan rapat lagi silaturahim. Jejak kasih akan dibuat bagi memwujudkan networkingm D, Mat Akid Family. Adik-beradik Siti Binti Mat Akid tu ada atau anak-saudara kepada Siti Binti Mat Akid perlu dijejaki untuk mewujudkan networking D,Family Mat Akid.

Masih ada lagi kaum kerabat Mat Akid di Bunut Payong dan juga di Kubang Kerian, antaranya Gemulah Haji Taha dan hak terkenal juga Mat Zain Korea, so sesiapa tahu dan kenal rapat dgn keluarga Mat Akid , sila berhubung dangan saya, Ausaini Bin Ibrahim, 019 959 7373 ataupun email saya ausaini@unitar.edu.my.

No comments: